25 lokakuuta 2013

Typerät talousuutiset

Mua on jo pidemmän aikaa tympinyt todella typerät talousuutiset. Parhaana esimerkkinä Taloussanomat. Uutisarvo on samaa luokkaa kuin iltapäivälehtien lööpeissä. On lukijoiden aliarvioimista tehdä päättömiä juttuja jotka on vielä kaikenkukkuraksi varustettu harhaanjohtavilla otsikoilla. Uutiset tehdään yhdestä yksittäisestä jutusta penkomatta tai miettimättä ollenkaan taustoja, syitä tai seurauksia. Olisi kiva nähdä tilasto siitä miten monta YT-uutista on julkaistu viimeisen vuoden aikana. Firma x irtisanoo x määrän työntekijöitä ja pääluottamusmies kommentoi: "tämä ei ole kivaa eikä mukavaa, meille luvattiin ihan muuta." En yhtään vähättele asian merkitystä tai sano sitä ettei myös YT-neuvotteluista tulisi uutisoida. Tuntuu vain että jokainen uutinen on ihan samasta sapluunasta vedetty ja tehty vartissa. Firman nimi ja irtisanottavien määrä vain vaihdetaan. Enkä syytä tästä edes toimittajia, kysehän on siitä mitkä tesurssit juttujen tekoon annetaan. Jos sulla on 1h aikaa tehdä juttu niin ei siinä kyllä kovin syväluotaavaa analyysiä tehdä vaikka olis minkälainen kynäniekka.

Taloussanomat uutisoi 2.4.2013 Uusien asuntolainojen keskikorko nousussa. Uutisen kolme ensimmäistä lausetta kuuluu näin: "Uusien asuntolainojen keskikorko oli nousussa helmikuussa. Suomen Pankin kuukausitilaston mukaan keskikorko oli 2,03 prosenttia, kun se tammikuussa oli 1,97 prosenttia, Suomen Pankin kuukausitilastosta ilmenee. Viime vuoden helmikuussa keskikorko oli vielä 2,38 prosentissa."
Korko on siis 0,06 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viime kuussa, eli 3%. Onko tuo uutisen tai otsikon arvoista? Ehkä jos kuukausia olisi vuoden verran peräkkäin mutta ei jos peräkkäisten kuukausien ero on noin pieni eikä jatkumoa ole nähtävillä. Sen sijaan viime vuoden helmikuusta on laskua 0,35 prosenttiyksikköä, olisiko sittenkin se oleellisempi tieto? Vai pitäisikö otsikko olla että korot ovat suunnilleen samat kuin viime kuussa?

Iltapäivälehtien ja Taloussanomien funktio ehkä onkin ihmisten viihdyttäminen ja ajanviete. Ei varsinainen tiedon tuominen ihmisille. Ainakaan semmoisen tiedon joka jotenkin vaikuttaisi ihmisen elämään tai päätöksiin. Tai ainakaan pitäisi vaikuttaa. Tuo Taloussanomien koron nousu -uutinen on huonoa journalismia, edes ajanvietteestä se ei käy. Jutun kun pitäisi olla pidempi jotta se veisi jonkun aikaa. Eli läpeensä huono uutinen. Päätän olla lukematta Taloussanomia. Tai muitakaan hömppäjulkaisuja.


3 kommenttia:

  1. Näinpä näin. Laskisin vielä Kauppalehden vahvasti samaan joukkoon iltapäivälehtien ja Taloussanomien kanssa. Tuntuu että kaikkien julkaisujen päämäärä nykypäivänä on ihmisten shokeeraaminen, hätäännyttäminen ja paniikkiin ajaminen. Korot nousussa, apua! Luonnollista vaihtelua se on.

    VastaaPoista
  2. Joo samaa mieltä monista kauppalehden jutuistakin. Ehkä ihmiset kaipaa sitä shokeeraamista vai meneekö se niin että lukijat lopulta määrittelee mitä ja miten lehdessä käsitellään? Jos jutut ei kiinnosta niin lehti ei myy ja toisinpäin?

    VastaaPoista
  3. Niin.. en kyllä tiedä ketä ne jutut ja otsikot palvelee - itseäni ainakin ahdistaa ja tympii niin talousuutisten kuin iltislehtien shokkiotsikot. Veikkaan että monia muitakin. Mutta kaipa se niin on että puisevia juttuja ei kukaan klikkaisi auki (ja jos ei klikkailla, niin jäävät myös mainokset sivustoilla näkemättä.) Ehkä otsikot ovat raflaavia vain sen takia, että saadaan sivustoilla oleville mainoksille katselijoita.

    VastaaPoista