Käytiin tuossa pääsiäisenä Kroatiassa lomailemassa. Eestaas oli Finnairin suora lento Dubrovnikiin. Mennessä tosin kävi niin että kun oltiin lennetty 1,5h niin kapu ilmoitti että jos ette vielä huomanneet niin aurinko onkin nyt koneen toisella puolella ja olemme menossa takaisin Helsinkiin. Eka luulin että kyse on aprillipilasta. Mutta ei, jonkun teknisen vian takia sitten siinä lennettiin takaisin Helsinkiin ja uudelle koneella sit uus lento. Hieman päälle neljä tuntia myöhässä sitten oltiin lopulta perillä kohteessa.
No sit heti selvittelemään että mites tämmösessä tilanteessa, saapiko jotain korvauksia? Kuluttajaviraston sivuilta löytyi tietoa että EU:n tuomioistuimelta on ennakkopäätös jotta yli 3h pituisista myöhästymisistä pitäisi saada vakiokorvaus. Meidän tapauksessa 400€ / lentolippu. Ylen sivuilta löysin sitten tekstiä siitä että lentoyhtiöt yrittävät luistaa noiden vakiokorvausten maksamisesta. No eipä ihme, isoista summista on kyse lentoyhtiön osalta. Lueskelin netistä muutakin asiaan liittyvää ja epäselväksi se sitten jäi että saadaanko noita korvauksia. No täytyy tehdä hakemus ja katsotaan miten käy. Jos teknisen vian on aiheuttanut vaikkapa moottoriin lentänyt lintu, niin korvauksia ei olisi tulossa. Muu tekninen vika taasen pitäisi oikeuttaa korvaukseen.
Pääasia kuitenkin että loma oli kiva ja rentouttava. Suosittelen Splittiä enemmänkin kuin Dubrovnikia Kroatian kävijiölle. KRKA-luonnonpuisto oli huikea! Sinne ihmeessä käymään jos matka käy Kroatiaan. Tai Splitvice-puistoon joka kuulema vielä huikeampi, siellä ei tosin käyty. Nyt laukkuja purkamaan ja hakemusta tekemään.
Säästä turhasta jotta voit tärvätä tarpeelliseen. 35-vuotiaan isän vuorotteluvapaan aikaisia löytöjä.
24 huhtikuuta 2014
16 huhtikuuta 2014
Oleellisin on se ensimmäinen 100 000€
Vähän tuossa tuli taas haaveiltua tulevaisuuden säästösuunnitelmista. Pyörittelin lukuja excel-taulukossa ja laskeskelin että jos säästöön saisi jotain haarukassa 0 - 1000€ / kk. Lukuja hetken pyöriteltyäni mun silmään laskelmat näyttivät siltä että semmonen 500€ kun pystyy kuukausittain säästämään ja sille kun saa vielä tuottoa niin se summa riittää. Ajan myötä summa alkaa kasvaa jo itsestäänkin osittain (korkoa korolle -efekti) ettei lisärahan määrä ole edes enää niin oleellinen. Kun laitoin taulukkoon vaikka 600€, 700€ tai 800€ kuukaudessa, ei kokonaissumman kasvuvauhti ollut edes superoleellisesti nopeampi. Mun taulukossa oli 9%:n tuotto-oletus (osake-indeksirahastoilla).
Ensimmäisen 100 000€:n kasaamiseen menisi 11 vuotta, seuraava sadan tuhannen pysäkki veisi enää 5 vuotta, sitten 4 vuotta, 3 vuotta ja 2 vuotta. Ja sitten olisikin jo kasassa 500 000€. Siinä vaiheessa rahan lisäys systeemiin ei näillä pikkupanoksilla, kuten 500€/kk ole enää edes järkevää. Itseasiassa tuosta 200 - 300 000€:sta alkaen on lähes "turhaa" lisätä rahaa vaan riittää kun odottelee että saa korkoa kohtuullisen kokoiselle pääomalle. Tarkoitan turhalla sitä, että tietty säästö on aina kotiinpäin mutta summan kasvuvauhdille tuolla rahan lisäyksellä ei oleellista merkitystä enää ole.
Tuo ensimmäinen 11 vuotta on tietysti kohtuullisen pitkä aika. Mutta niinhän sitä sanotaan että alku aina hankalaa. Meillä on tällä hetkellä asuntolainaa jäljellä 120 100€. Jos tätä vielä lyhentelis semmoiset 10 000 - 15 000€ maximipanostuksella, eli sillä mitä voi. Ja sen jälkeen sitten siirtyis minimilyhennykseen mikä tarkoittaa koron kera noin 500€/kk panosta asuntolainaan. Ja loput rahat menisi osakekuvioihin, eli toivon mukaan tuo 500€/kk. Tai enemmänkin, miksei. Jos nyt ei muuta tekemistä rahoilleen keksi.
Mutta siis reilu vuosi vielä jos keskittyisi lainan lyhentelyyn ja sitten panostaisi tuohon osakehässäkkään enempi. Asiaan kyllä vaikuttaa sekin jos tästä uskallan lähteä yrittäjäksi niin sitten jää nähtäväksi miten rahoja riittää johonkin ylimääräiseen. Jos vaikka saisi starttirahan niin sitten ois ainakin joku perustulo millä selviytyä eteenpäin. No saas nähdä miten tästä syksyllä jatketaan eteenpäin.
Ensimmäisen 100 000€:n kasaamiseen menisi 11 vuotta, seuraava sadan tuhannen pysäkki veisi enää 5 vuotta, sitten 4 vuotta, 3 vuotta ja 2 vuotta. Ja sitten olisikin jo kasassa 500 000€. Siinä vaiheessa rahan lisäys systeemiin ei näillä pikkupanoksilla, kuten 500€/kk ole enää edes järkevää. Itseasiassa tuosta 200 - 300 000€:sta alkaen on lähes "turhaa" lisätä rahaa vaan riittää kun odottelee että saa korkoa kohtuullisen kokoiselle pääomalle. Tarkoitan turhalla sitä, että tietty säästö on aina kotiinpäin mutta summan kasvuvauhdille tuolla rahan lisäyksellä ei oleellista merkitystä enää ole.
Tuo ensimmäinen 11 vuotta on tietysti kohtuullisen pitkä aika. Mutta niinhän sitä sanotaan että alku aina hankalaa. Meillä on tällä hetkellä asuntolainaa jäljellä 120 100€. Jos tätä vielä lyhentelis semmoiset 10 000 - 15 000€ maximipanostuksella, eli sillä mitä voi. Ja sen jälkeen sitten siirtyis minimilyhennykseen mikä tarkoittaa koron kera noin 500€/kk panosta asuntolainaan. Ja loput rahat menisi osakekuvioihin, eli toivon mukaan tuo 500€/kk. Tai enemmänkin, miksei. Jos nyt ei muuta tekemistä rahoilleen keksi.
Mutta siis reilu vuosi vielä jos keskittyisi lainan lyhentelyyn ja sitten panostaisi tuohon osakehässäkkään enempi. Asiaan kyllä vaikuttaa sekin jos tästä uskallan lähteä yrittäjäksi niin sitten jää nähtäväksi miten rahoja riittää johonkin ylimääräiseen. Jos vaikka saisi starttirahan niin sitten ois ainakin joku perustulo millä selviytyä eteenpäin. No saas nähdä miten tästä syksyllä jatketaan eteenpäin.
03 huhtikuuta 2014
Ledivaloilla säästöä
Olen pitkään odotellut että jospa meiltä vanhat lamput menis jo rikki jotta saisin tilalle hankittua tuoreempaa ledi-tekniikkaa. Mielessä tietty sähkönsäästäminen. No nyt alkaa olla jo melko hyvä tilanne asunnossa, yli puolet valoista on jo lediä. Loput vaihtuu kunhan vanhat sanoo sopimuksen irti. Yhtenä esimerkkinä tuommoinen katosta roikkuva kattovalaisin johon menee 9 lamppua, aikaisemmat oli 25 wattisia, pidimme niitä siinä 4kpl sähkönsäästön takia. eli yhteissumma 100 wattia.
Nyt kun siitä hajosi viimeinenkin vanhanmallinen lamppu niin laitoin tilalle 9kpl:ta ledejä joista jokainen vie virtaa kokonaista yhden watin. Eli yhteensä 9 wattia. Alle kymmenesosa alkuperäisestä! Ja näyttää vielä paremmalta kun valaisimen idea on tietty että kaikki valot on käytössä eikä vain osa. Valoakin tulee ihan tarpeeksi kun tuo ei tilan ainoa valaisin kuitenkaan ole. On se nykymaailma ihmeellinen. Jospa tämä alkaisi jossain vaiheessa näkyä vieä sähkölaskussakin. Toki suurin osa sähköstä menee pakastimeen ja vastaaviin jotka on kyllä A-energialuokkaa.
Periaatteen miehenä olen valinnut ekosähkön joka lienee vähän kalliimpaa kuin "tavallinen". Silti sitä toivoisi että sähkölasku olisi hieman pienempi. Pyritään sammuttamaan valot kun ei olla huoneessa ja saunotaan heti kun kiuas on lämmin yms. mutta menee sitä sähköä silti. Meillä nyt tässä 111 neliön asunnossa vuoden (sen aikaa on asuttu tässä) keskiarvo on 32€/kk kun lasketaan kaikki verot ja siirtomaksut mukaan. Loka-marras-joulukuulta kylläkin n. 43€/kk, tämä viimeisin mistä mulla on varmat tiedot. Ehkä sitä talvella menee vähän enemmän.. Turhan lähelle kyllä jo viittäkymppiä mennyt laskut kyllä. Vaihteluvälikin on aika iso 24 - 43€. Hmm, pienin lasku on tosin heinäkuulta jolloin tulee vähemmän oltua paikalla.
Pidemmän aikaa ollut suunnitelmissa sähkömittarin lainaaminenkin. Sitä en vielä ole saanut aikaiseksi. Olispa joku älytalo että pystyis oikeasti seurailemaan mitä mikäkin muutos vaikuttaa. Tuntuu ettei tuo ledihomma kyllä sähkölaskun loppusummassa vielä ole oleellisesti päässyt vaikuttamaan. Tehdään jo vähän niinkuin kaikki sähkönkulutuksen hillitsemiseksi, ei oikein osaa sanoa mitä vielä voisi tehdä erilailla jotta elämä ei ihan kynttilänvalossa mene mutta sähköä ei kuluisi kuitenkaan liikaa. No ehkä jotain pientä on, esim. tietsikat meillä on aina päällä eli lepovirta vie jotain mutta se ei liene mitään älyttömiä ole, pienistä koneista kuitenkin kyse.
Laskeskelin jopa jos olisi talon katolle asentanut aurinkopaneeleita mutta niiden hinnat oli aivan liian kovia. Investoinnin kuoletus olisi vienyt jotain 50 vuotta. Eli ei valitettavasti kannata. Muuten ajatustasolla olisi kyllä kiinnostanut tosi paljon. No nyt meni jo ledivaloista kaikenlaiseen muuhun sähkönkulutusjuttuun. Hyviä sähkönsäästävinkkejä vastaanotetaan kyllä!
Nyt kun siitä hajosi viimeinenkin vanhanmallinen lamppu niin laitoin tilalle 9kpl:ta ledejä joista jokainen vie virtaa kokonaista yhden watin. Eli yhteensä 9 wattia. Alle kymmenesosa alkuperäisestä! Ja näyttää vielä paremmalta kun valaisimen idea on tietty että kaikki valot on käytössä eikä vain osa. Valoakin tulee ihan tarpeeksi kun tuo ei tilan ainoa valaisin kuitenkaan ole. On se nykymaailma ihmeellinen. Jospa tämä alkaisi jossain vaiheessa näkyä vieä sähkölaskussakin. Toki suurin osa sähköstä menee pakastimeen ja vastaaviin jotka on kyllä A-energialuokkaa.
Periaatteen miehenä olen valinnut ekosähkön joka lienee vähän kalliimpaa kuin "tavallinen". Silti sitä toivoisi että sähkölasku olisi hieman pienempi. Pyritään sammuttamaan valot kun ei olla huoneessa ja saunotaan heti kun kiuas on lämmin yms. mutta menee sitä sähköä silti. Meillä nyt tässä 111 neliön asunnossa vuoden (sen aikaa on asuttu tässä) keskiarvo on 32€/kk kun lasketaan kaikki verot ja siirtomaksut mukaan. Loka-marras-joulukuulta kylläkin n. 43€/kk, tämä viimeisin mistä mulla on varmat tiedot. Ehkä sitä talvella menee vähän enemmän.. Turhan lähelle kyllä jo viittäkymppiä mennyt laskut kyllä. Vaihteluvälikin on aika iso 24 - 43€. Hmm, pienin lasku on tosin heinäkuulta jolloin tulee vähemmän oltua paikalla.
Pidemmän aikaa ollut suunnitelmissa sähkömittarin lainaaminenkin. Sitä en vielä ole saanut aikaiseksi. Olispa joku älytalo että pystyis oikeasti seurailemaan mitä mikäkin muutos vaikuttaa. Tuntuu ettei tuo ledihomma kyllä sähkölaskun loppusummassa vielä ole oleellisesti päässyt vaikuttamaan. Tehdään jo vähän niinkuin kaikki sähkönkulutuksen hillitsemiseksi, ei oikein osaa sanoa mitä vielä voisi tehdä erilailla jotta elämä ei ihan kynttilänvalossa mene mutta sähköä ei kuluisi kuitenkaan liikaa. No ehkä jotain pientä on, esim. tietsikat meillä on aina päällä eli lepovirta vie jotain mutta se ei liene mitään älyttömiä ole, pienistä koneista kuitenkin kyse.
Laskeskelin jopa jos olisi talon katolle asentanut aurinkopaneeleita mutta niiden hinnat oli aivan liian kovia. Investoinnin kuoletus olisi vienyt jotain 50 vuotta. Eli ei valitettavasti kannata. Muuten ajatustasolla olisi kyllä kiinnostanut tosi paljon. No nyt meni jo ledivaloista kaikenlaiseen muuhun sähkönkulutusjuttuun. Hyviä sähkönsäästävinkkejä vastaanotetaan kyllä!
01 huhtikuuta 2014
Säästöä kännykkäliittymässä
Huomasin Hesarissa (jonka saan ilmaiseksi naapurilta joka on Sanomalla töissä mutta joka ei lehteä lue) olleen Telefinlandin mainoksen edukkaasta kännykkäliittymästä. 500min puhetta, 100 tekstaria ja 21 meganen netti. Ja hinta 14€/kk. No kappas, mullahan on sama mutta pienemmällä, 300min kuukaudessa puhepaketilla ja hintaa on enemmän, olikohan 19 tai 21€.
No ei muuta kun kirjauduin Telefinlandin palveluun ja klikkasin etuhinnan voimaan. Heh, helppoa. Hinta on voimassa 12kk. Tarjous tosin loppui viikonloppuna jo. En tiedä jos joku on kiinnostunut että irtoaisko tuo vielä samaan hintaan. Mun tarpeisiin just passeli ja hintakin jees. Tämä ei sitten ole mikään maksettu mainos. Eikä myöskään aprillia kuten edellinen 6+1 -postaus.
No ei muuta kun kirjauduin Telefinlandin palveluun ja klikkasin etuhinnan voimaan. Heh, helppoa. Hinta on voimassa 12kk. Tarjous tosin loppui viikonloppuna jo. En tiedä jos joku on kiinnostunut että irtoaisko tuo vielä samaan hintaan. Mun tarpeisiin just passeli ja hintakin jees. Tämä ei sitten ole mikään maksettu mainos. Eikä myöskään aprillia kuten edellinen 6+1 -postaus.
Lotossa 6+1
Tämähän meni melkein kuin mentalisti Nora Karmalla! Itse en edes lottoa mutta kaveri toi kylään tullessaan lottolapun ja sieltähän sitten osui 6+1 oikein. Nyt sitten pitäis keksiä mihin sijoittais n. 23 000€ ylimääräistä. Ehdotuksia?
13 maaliskuuta 2014
Veroilmoitus
Postiluukusta tipahti veroilmoitus. Kävin sen läpi ja aina tähän mennessä olen jotain lisättävää tai korjattavaa keksinyt mutta nyt tuntui että en keksi oikein mitään. En saa edes julkisten lippua vähennettyä kun olen ollut viime vuonna vain osan vuodesta töissä kun aloitin vuorotteluvapaan kesällä. No eikai sinne väkisin mitään voi kehitellä. Tai voihan sitäkin mutta se ei liene järkevää. Vielä en nää sitä tuliko plussaa vai miinusta kun "Verotuksen lopputulosta ei ole voitu laskea koska sinuja ja/tai puolisosi elinkeinotoiminnan veroilmoituksen palautuspäivä on 2.4.2014.."
Olis kyllä ollut kiva jo tietää miten kävi tuloksen kanssa. Aikaisemmin ei ollut niin väliksi vaikka ois tulle hieman enemmänkin takkiin mutta näillä mini-tuloilla toivois että ei ainakaan pahasti menis miinukselle. En ole supertarkkaan jaksanut noita aina etukäteen laskeskella, olen vain pitänyt perusprosenttia hieman korkeammalla kuin mitä tarjoavat. Tällä taktiikalla on ihan ok lopputulokseen aina päädytty, eli ei mitään älyttömiä mätkyjä. Paitsi mitä yhtenä vuotena tuli kun en tajunnut että joka euro opintorahasta piti maksaa takaisin kun tyhmänä menin heti opintojen jälkeen töihin. Silloin mätky oli jotain kahden ja kolmen tonnin välistä. Oli siinä hetkeksi maksamista.
Olis kyllä ollut kiva jo tietää miten kävi tuloksen kanssa. Aikaisemmin ei ollut niin väliksi vaikka ois tulle hieman enemmänkin takkiin mutta näillä mini-tuloilla toivois että ei ainakaan pahasti menis miinukselle. En ole supertarkkaan jaksanut noita aina etukäteen laskeskella, olen vain pitänyt perusprosenttia hieman korkeammalla kuin mitä tarjoavat. Tällä taktiikalla on ihan ok lopputulokseen aina päädytty, eli ei mitään älyttömiä mätkyjä. Paitsi mitä yhtenä vuotena tuli kun en tajunnut että joka euro opintorahasta piti maksaa takaisin kun tyhmänä menin heti opintojen jälkeen töihin. Silloin mätky oli jotain kahden ja kolmen tonnin välistä. Oli siinä hetkeksi maksamista.
05 maaliskuuta 2014
Asunnon hinnasta tinkiminen
P.Ohatta kirjoitteli blogissaan ostaneensa asunnon. Asuntokaupat oli tehty tosi vauhdilla asunnon etsinnästä alkaen. Lopputulos lienee ihan pätevä kun löysi sopivan asunnon ja kaupat syntyi. Tästä tuli mieleen meidän perheen hieman erilainen asunnonvaihtoprosessi. Tässä siitä tarina.
Asuimme kerrostalokolmiossa joka oli meille vaimoni kanssa ihan pätevä asumismuoto. Siinä huvikseen kuitenkin välillä vilkuiltiin asuntoja, se on välillä ihan hauska harrastus. Noin vuoden verran niitä asuntoja sitten katseltiin, välillä vakavammin ja välillä vähän vähemmän vakavasti. Joissakin näytöissäkin käytiin. Sitten osui kohdalle kiva rivarineliö. Sitä käytiin katsomassa. Se oli todella kiva mutta hinta oli myös sen mukainen. Asunto sijaitsi uudessa rivitaloyhtiössä josta kolme muuta asuntoa oli jo myyty ja tämä neljäs oli vielä tyhjillään. Asunto oli ollut tyhjillään n. 7kk. Ensimmäinen asunto oli myyty kun yhtiö valmistui ja kaksi muuta hieman valmistumisen jälkeen.
Heitin sähköpostilla törkeän halvan tarjouksen. Ei mua kuitenkaan naurettu pihalle vaan pyydettiin neuvottelemaan asiasta. Tehtiin sitten ihan kirjallinenkin tarjous joka oli myös tosi alhainen pyyntiin verrattuna. Ei mennyt läpi. Sähköpostilla ja puhelimella sitten jatkui tinkaaminen. Lopulta pääsimme sopuun hinnasta, oli ihan molemmilla kyllä siinä aivan rajoilla että kaupat syntyi. Asunto oli kuitenkin sen verran arvokas että 4,45%:n tinkiminen tuntui kyllä paljolta.
Yksi syy siihen että saimme kaupat tehtyä edukkaaseen hintaan, oli varmasti se että neuvottelimme välittäjät välistä ulos ja kävimme dialogia asunnon rakennuttajan kanssa suoraan. Näin välistä jäi (iso) välityspalkkio. Mutta siis että uudestakin asunnosta voi tinkiä niin että tarjous vielä menee läpi. Varsinkin jos asunto on jo valmistunut ja ollut jo hetken tyhjillään. Alue ei kuitenkaan ole mikään huono tässä tapauksessa, ja olihan nuo muut asunnot tuosta menneet kaupaksi muutaman kuukauden välein kuitenkin. Ehkä tämäkin olisi mennyt kuukauden-parin päästä täyteen hintaan? Sitäpä ei kukaan tiedä.
No mutta nyt on tässä aika tasan vuosi asuttu ja kivaa on ollut ja lainakin on lyhentynyt. Tosin lainaa vielä piisaa useaksi vuodeksi. Siitä ei kuitenkaan kannata ressiä ottaa.
Asunnonvaihtoa kukin siis tyylillään.
Asuimme kerrostalokolmiossa joka oli meille vaimoni kanssa ihan pätevä asumismuoto. Siinä huvikseen kuitenkin välillä vilkuiltiin asuntoja, se on välillä ihan hauska harrastus. Noin vuoden verran niitä asuntoja sitten katseltiin, välillä vakavammin ja välillä vähän vähemmän vakavasti. Joissakin näytöissäkin käytiin. Sitten osui kohdalle kiva rivarineliö. Sitä käytiin katsomassa. Se oli todella kiva mutta hinta oli myös sen mukainen. Asunto sijaitsi uudessa rivitaloyhtiössä josta kolme muuta asuntoa oli jo myyty ja tämä neljäs oli vielä tyhjillään. Asunto oli ollut tyhjillään n. 7kk. Ensimmäinen asunto oli myyty kun yhtiö valmistui ja kaksi muuta hieman valmistumisen jälkeen.
Heitin sähköpostilla törkeän halvan tarjouksen. Ei mua kuitenkaan naurettu pihalle vaan pyydettiin neuvottelemaan asiasta. Tehtiin sitten ihan kirjallinenkin tarjous joka oli myös tosi alhainen pyyntiin verrattuna. Ei mennyt läpi. Sähköpostilla ja puhelimella sitten jatkui tinkaaminen. Lopulta pääsimme sopuun hinnasta, oli ihan molemmilla kyllä siinä aivan rajoilla että kaupat syntyi. Asunto oli kuitenkin sen verran arvokas että 4,45%:n tinkiminen tuntui kyllä paljolta.
Yksi syy siihen että saimme kaupat tehtyä edukkaaseen hintaan, oli varmasti se että neuvottelimme välittäjät välistä ulos ja kävimme dialogia asunnon rakennuttajan kanssa suoraan. Näin välistä jäi (iso) välityspalkkio. Mutta siis että uudestakin asunnosta voi tinkiä niin että tarjous vielä menee läpi. Varsinkin jos asunto on jo valmistunut ja ollut jo hetken tyhjillään. Alue ei kuitenkaan ole mikään huono tässä tapauksessa, ja olihan nuo muut asunnot tuosta menneet kaupaksi muutaman kuukauden välein kuitenkin. Ehkä tämäkin olisi mennyt kuukauden-parin päästä täyteen hintaan? Sitäpä ei kukaan tiedä.
No mutta nyt on tässä aika tasan vuosi asuttu ja kivaa on ollut ja lainakin on lyhentynyt. Tosin lainaa vielä piisaa useaksi vuodeksi. Siitä ei kuitenkaan kannata ressiä ottaa.
Asunnonvaihtoa kukin siis tyylillään.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)