03 kesäkuuta 2014

Valittamalla rahaa

Parisuhteessa valittaminen ei tuo hyvää lopputulosta. Sen sijaan jos kuluttaja ostaa tuotteen tai palvelun jonka laatu ei ole sitä mitä pitäisi, silloin kannattaa reklamoida myyjälle. Kirjoittelinkin aikaisemmin bloggissani Myöhästyneestä Helsinki-Dubrovnik -lennostamme. Sain Finnairilta vastauksen että ettepä saa korvausta. No sepä olikin odotettavaa. Laitoin sitten "jatkohakemuksen" kuluttajariitalautakunnalle. Siellä on kuulema pitkät jonot, luin niitten sivuilta että valituksia riittää enemmän kuin kerkeävät käsittelemään. Voi siis mennä pitkäänkin. Mutta katsotaan nyt miten siinä käy.

Viimeisin esimerkki viallisesta tuotteesta valittamisesta tulee tässä. Vuokrasimme New Yorkista auton kymmeneksi päiväksi ja ajelimme sillä Montrealiin ja vähän muuallekin. Quabekin kohdalla auto alkoi vähän yskiä startatessa mutta lähti kuitenkin käytiin. No sitten Montrealissa autopa ei enää startannut ollenkaan. Soittelin sitten autovuokraamon helplinelle ja sieltä tuli joku antamaan virtaa. Sen jälkeen auto lähti käyntiin mutta oli vähän epävarma olo että kun ei selvinnyt miksi akku oli tyhjennyt että mitä jos käy uudestaan samoin. Käytiin sitten paikallisessa saman firman autovuokraamossa vaihtamassa auto toiseen joka tosin oli pienempi kuin mistä oli maksettu. Ajeltiin sillä yksi päivä ja sen jälkeen saatiin sitten kolmas isompi auto johon mahtui vauvanrattaat ja meidän matkalaukut kaikki takakonttiin. Luonnollisesti tästä sitten reklamoitiin autonvuokrausyritykselle ja lupasivat hyvittää kolmen päivän vuokran, jes! Itse olin ajatellut pyytää kahden päivän vuokran alennusta mutta onneksi neuvottelutaktiikka toimi ja en itse lähtenyt heti vaatimaan mitään vaan odotin mitä vastapuoli ehdottaa.

Turha valittaminen on tietysti typerää mutta silloin jos pitäisi saada jotain muuta kuin mitä on saanut niin kyllä on oikeus se kertoa ja saada joku hyvityskin. Ainakin mä oletan että kun maksan auton vuokrauksesta, saan auton joka toimii ja lähtee käyntiin ilman mitään extra-säätämistä. Samoin jos ostan kaupasta perunoita, oletan että ne eivät ole sisältä mätiä. Ja jos ovat, vien ne kauppiaalle takaisin. Ihan aina ei jaksa palauttaakaan, mutta jos on oikeasti aiheutunut paljon vaivaa tai suuri osa tuotteesta on pilalla niin silloin kyllä palautetta vaan myyjälle. Yksityisen ostajan ja yrityksen välisessä kaupassa homma yleensä toimiikin kuten pitää reklamointien kanssa. Sen sijaan yksityiseltä jotain käytettyä ostaessa homma on jo paljon vaikeampi. Kantapään kautta on oppinut että tuote pitää tällöin tarkistaa kyllä tosi huolella.

Mitä olet mieltä reklamoimisesta? Mistä itse olet saanut hyvitystä?

4 kommenttia:

  1. Reklamointi on paikallaan silloin kun on tarve. Hyvitystä on saatu niin tiskikoneen puhdistusaineista kuin kynttilöistä, lukemattomista ruokatuotteista. Yleensä korvauksena joko lahjakortti, vastaava tuote tai sitten rahana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tiskikoneen puhdistusaine on jo aika eksoottinen.. yhteen vaiheeseen mä sain viiden euron seteleitä varmaan kerran kuussa kun rusinapaketissa oli aina joku oksanpala tai vastaava, joku koppakuoriainen tai muu.

      Poista
  2. Kiva, että jollain on onnistunut hyvityksen saaminen. Viime aikoina mua on aina pyydetty lähettämään ko. tuote jonnekin tehtaalle. En viitsi ostaa parin euron pakettia että saisin parin euron tuotteesta hyvitystä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo no nyt tuli seuraavasta paketista sama vika, siitä sitten lähetin ihan näytepalan. katotaan mitä vastaavat vai meinaavatko vain että sama keissi kuin viimeksi..
      mutta viitseliäisyyttähän tuo vaatii että lähettelee noita kirjeitä ja näytteitä jutuista. mutta kiva pieni harrastushan tuo on.

      Poista