16 elokuuta 2013

Tyyriit yrityspuhelut kuriin



Nykyisin kännykkäliittymiin tarjotaan hyviä tarjouksia, esim. 20€/kk -hinnalla saa 5000 min puhetta, paljon tekstareita sekä nopean netinkin vielä. Ei paha hinta jos vähänkään puhelinta käyttää. Mutta se kuuluisa mutta on siinä että yrityspuhelut eivät kuulu minuuttimäärän piiriin vaan laskutetaan erikseen. Ja nämä yritysnumeroihin soittamiset ei ole mitään halpaa lystiä. Esim. Pohjola - vakuutusyhtiöön soitettaessa puhelun hinta on kotimaisista matkapuhelinliittymistä 0,0835 €/puhelu+ 0,17 €/min. Reilun viiden minuutin puhelusta kertyy jo euro maksettavaa. Jos kerran päivässä soittaa tuonhintaiseen yritysnumeroon viiden minuutin puhelun, kertyy siitä 20€/kk. Eli samanverran kuin mitä koko liittymän paketti (esim. 5000min puhetta, 5000 tekstaria sekä nopea netti) maksaa. Yritysnumeroihin soittaminen tässä tapauksessa tuplaa puhelinlaskun 40€:oon.

No, miten tämä olisi sitten vältettävissä? Etsimällä yrityksen nettisivuilta yhteydenottolomake johon laittaa oman puhelinnumeronsa johon he soittavat heidän laskuunsa. Tämä sopii itselleni tällä hetkellä hyvin. Kun olin kokopäivätöissä, tämä ei toiminut koska aina kun he soittivat, olin itse kiireinen juuri sillä hetkellä. Jos erillistä yhteydenottolomaketta ei ole, voi kokeilla asioida sähköpostilla. Tai sitten niin että laittaa sähköpostilla soittopyynnön yritykselle.
Näin säästää muuten myös jonotusajassa, joissain yrityksissä joutuu melkoisen pitkään jonottamaan puhelimen päässä ennenkuin saa palvelua. Jonotuksestakin joutuu joissain tapauksissa myös maksamaan saman hinnan kuin puhelusta.

Yrityspuheluiden hinnat ovat muuten yllättävän huonosti näkyvillä. Useimmiten kustannus on kuitenkin kännykästä soitettaessa luokkaa 17 senttiä per minuutti sekä pieni aloitusmaksu.
Jos puhelujen hinnat ovat huonosti näkyvillä, niin tieto siitä, maksaako jonotus, ei ainakaan näy yhtään missään.
Joissain tapauksissa kolmas tapa on paras, eli mennä suoraan paikanpäälle yrityksen toimistoon. Tällöin jonotus ei maksa muuta kuin aikaa.


2 kommenttia:

  1. Kiitos blogista, hyvällä alulla on jo :)

    Kannattaa myös harkita soitonestoluokkia kännykkäliittymään. Niillä voi estää mm. ulkomaanpuhelut, aikuisviihde- ja viihdepalvelupuhelut sekä tekstiviestit (esim. soitonesto U+P3 ja txt-esto P3). Ne voivat kuitenkin sallia hyötypalvelut, eli numerohaut tms.

    Tällöin säästyy ylimääräisiltä kuluilta, varsinkin jos puhelin varastetaan ja sillä soitetaan kalliisiin palvelunumeroihin (soitonesto estää sen) tai jos vaikka älypuhelimen haittaohjelma yrittää samaa temppua.

    VastaaPoista
  2. Ole hyvä! jospa tästä olis muillekin iloa kuin vain itselle.

    Eipä ole edes tullut mieleen että älypuhelimeenkin voisi iskeä joku haittaohjelma.. täytynee perehtyä asiaan ja laittaa vaikka joku esto päälle.

    VastaaPoista