11 joulukuuta 2015

Avioero kannattaa

Olimme vaimoni kanssa molemmat avanneet aikoinaan eläkesäästötilin. Semmoinen kun oli aikoinaan muotia. Ehdothan noissa molemmissa oli ihan pöhköt. Kulut jotain ihan huimaa jne. Ja eroonhan noista ei ihan noin vain pääse. Meillä oli siellä joku 2000 - 3000€ rahaa kiinni yhteensä. No mitäs sitten? Ei kun lukemaan sopimuspaperia tarkkaan. Siellä sanottiin että jos on yli vuoden työttömänä, sattuu kuolemaan tai avioero kohtaa niin sopimus päättyy. No mikäs noista kolmesta vaihtoehdosta olisi helpoin? Avioeropaperit sitten vain vireille. Ja tämän paperin kanssa pankkiin hakemaan rahat. Jotain kuluja ne taisi veloittaa mutta ainakin sopimuksesta pääsi eroon ja sai rahat sieltä parempaan käyttöön. Nuorena sitä oli tyhmempi kuin nyt ja lähti mukaan tuommoiseen eläkevakuutusjuttuun, toki vuosien saatossa asiat ovat muuttuneet ja aikoinaan eläkevakuutuksessa oli jopa jotain järkeä (niillä ehdoilla mitä sitä silloin siis tarjottiin).

Vaimo onneksi suostui menemään vielä uudestaan naimisiin projektin jälkeen. Sitä ei onneksi ehdoissa mainittu että saako saman tyypin kanssa mennä uudestaan naimisiin..
Eli edelleen ollaan (onnellisesti) naimisissa saman ihmisen kanssa kuin ennen projektia. Jäi hauska muisto tästä maistraatin tietoihin, toinen avioliitto tässä sitten menossa..

Verothan tuosta piti maksaa ja jotain kulujakin muistaakseni. Mutta oletan että tämä oli silti järkevää. Ja henkisesti on kiva päästä eroon jostain josta ei halua olla osallisena. Ja kyllä niille rahoille keksittiin sitten paljon parempaa käyttöä.

02 joulukuuta 2015

Talous kuntoon - Kuinka aloittaa säästäminen?

Tili tuli, tili meni. Ja vielä olisi viikko seuraavaan palkkapäivään. Tuttu tunne?

Joku kyseli aikaisemman blogitekstin kommentissa vinkkiä siitä miten voisi aloittaa säästämisen. Asiaan ei ole helppo vastata koska on niin monennäköistä rahankäyttäjää ja monenlaista rahankäyttötapaa. Jos laitan tähän jotain huomioita mistä voisi ehkä lähteä liikkeelle. Ja heitän tähän omat vakiokuluni myös. Aikaisemmin lupailin että seuraisin kuukauden ajan ihan konkreettisia kuluja mutta vielä en (itsekään) siis ole onnistunut. Eikä minullekaan mitenkään outo ole se tilanne kun odottelee kiivaasti seuraavaa palkkaa (tai muuta rahantuloa) ja tilillä ei montaa euroa ole.

Laitan tähän nyt tämänhetkiset perheemme kuukausittaiset vakiomenot:

-Yhtiövastike 225€ (Tätä sain tiputettua 20€:lla keväällä, olen taloyhtiön hallituksen pj. ja sain puhuttua että mennään säästäväisesti eikä kerrytetä ylimääräistä taloyhtiön tilille. Talo on uusi joten ihan heti ei myöskään isompia menoja ole tulossa. asunnon koko 111m²)
-Vesi 25€ (viimeisen vuoden keskiarvo. maksetaan 36€/kk (3:n hengen veden mukaan) josta sitten aina tulee hieman palautuksia)
-Sähkö 25€ (vaihdettiin toimittajaa keväällä halvempaan. kulut tietty vaihtelee mutta keskiarvo tuota luokkaa. melkein kaikki lamput ledejä ja kiuasta esim. käytetään aivan minimiajan kun saunotaan. )
-Auton liikenevakuutus 43€ (30%:n bonuksella)
-Asunnon vakuutus 8€ (superkorkeat omavastuut, joissain vahingoissa 500€, joissain 2000€)
-Matkavakuutus 10€ (toistaiseksi voimassaoleva, kolmelle hengelle. Nyt ei olla menossa reissuun hetkeen joten tällä hetkellä meillä ei tätä vakuutusta edes ole.)
-Kuntosalit 20€ (minä 20€, vaimo 0€. Vaimo varmaan jossain vaiheessa ottaa jonkun kyllä. Juuri otin itselleni avajaistarjouksen kuntosalista, mielestäni hinta on oikein kiva. Tuohon kuuluu kuntosalin lisäksi ohjatut tunnit. )
-Ruoka n. 420€ (suurin osa tehdään itse. Tämä on vain arvio. Voi olla että heittää paljonkin..)
-Bensa 150€ (tää on melko hatusta heitetty, tästä en ole niin varma paljon oikeasti menee)
-Julkiset liikennevälineet 50€ (arvio. Kuljetaan paljon lastenvaujen kanssa. ja jos koko perhe ollaan liikkeellä ni molemmille lapsille omat vaunut ni koko poppoo pääsee ilmaiseksi)
-Kummilapset 65€ (2 kummilasta + yhden järjestön muu tuki)
-Puhelimet 50€ (2kpl)
-Asuntolainan korko 75€ (Marginaali 1,1% - 3kk euribor. Ja tuohan on todellakin miinus 3kk euribor. eli kokonaiskorko tällä hetkellä 1.066)
-Netti 25€
-Lääkkeet 10€ (keskimäärin /kk)

Yhteensä: 1176€ /kk


Jos tuntuu ettei rahat riitä koko kuukautta niin eka askel on tietysti seurata kuluja. Eli merkkaa kuukauden ajan ylös kaikki menosi. Lupaanpa tässä muuten jokaiselle joka kommenttikenttään heittää omat kuukausittaiset menonsa niin ilmaisen vinkkilistan siitä mistä kuluja voisi karsia. Yleisohjeina voisin sanoa että jos sulla on auto niin mieti onko se ihan pakollinen. Se nimittäin on tosi kallista pitää. Jos laskee arvonalenemisen, vakuutukset, verot, bensan, korjauskulut, pesukulut, parkkimaksut, ylinopeussakot yms. niin rahaa menee ihan minimissään 500€/kk. Monelle tuo on oikeasti iso raha. Meillä ainakin menee tuota luokkaa. Arvonalenemista en yllä olevaan listaan ole merkannut, enkä myöskään auton huoltoja koska ne eivät säännöllisiä ole. Mutta kaikkinensa varmaan 500 - 600€/kk on kustannus auton pitämisestä. Julmettu määrä rahaa.

Seuraavaksi voisi miettiä asumisen. Paljonko maksat asumisesta? Kaikki kulut huomioiden. Voisitko asua ahtaammin? Tai kauempana keskustasta? Meidän ratkaisu oli ostaa uusi asunto, joka tietty maksoi hieman enemmän, mutta vastikkeet ja muut kulut on puolestaan pienempiä. Ja ei tämä missään keskustassa ole. Jos Helsingin keskustasta haluaisi samanlaisen (yhtä ison) niin hinta olisi hieman yli puolet enemmän. Se on Paljon rahaa.

Ylipäätään säästämisessä oleellista minusta on vakiomenot. Laita ne kuriin niin ajan myötä säästät sievoisen summan. Sen jälkeen voi jonkun summan jättää "löysää rahaa" budjettiin jonka sitten voi käyttää miten lystää.

Monet myös kehuvat ensin itselle säästämistä. Mä myös teen näin että kun palkka tulee niin ensin maksetaan maksut ja laskut joita on ja sitten pieni summa säästöön ja lopuilla rahoilla joita jää niin loppukuu sitten pärjätään. Kun rahankäyttöasiat tulevat itselle tutuiksi niin osaa arvioida paremmin sitä paljonko tuota löysää sinne pitää jättää. Eli paljonko menee rahaa ruokaan, bensaan, vaatteisiin ja kaikkeen muuhun mitä haluaakin sitten ostaa kuun aikana.

Samanlailla käy myös kaikki muut menosi läpi ja mieti jokaisen kohdalla että voiko menoista nipistää kympin tai edes euron. Euro päivässä on jo 30€/kk. Se on jo kiva summa jos sen pistää kiinni vaikka indeksirahastoihin säännöllisesti.

Tässä nyt jotain vinkkiä. Jos haluat oikeasti parantaa taloustaitojasi ja saada oman taloutesi haltuun että sinne kirstuun jää joku euro ennen seuraavaa palkkapäivääkin niin pistä viestinä tänne sun menot niin mietitään yhdessä miten niitä voisi säätää paremmiksi. Kun säätö on tehty, voi alkaa säästäminen.

12 marraskuuta 2015

Lapselle S-osuuksia

Huh, onpas aikaa vierähtänyt. En ole mitään saanut tänne blogiin kirjoiteltua. Nyt meillä on sitten neljän hengen perhe kun syyskuussa syntyi meille poika. Siinä varmaan hyväksyttävä tekosyy blogitaukoon. Unet jää hiukkasen vähiin. Tai en tiedä siitä vähyydestä mutta ainakin aika pätkittäistä on nukkuminen..

Sain vihdoin tällä viikolla ostettua pojallekin S-osuuksia. Eipä ollut ihan helppo operaatio. Ensin yritin isossa prismassa hoitaa hommaa mutta siellä ei aamusta ollut kuin yksi (harjoittelija) tyyppi tiskillä joka sanoi juuri vasta aloittaneensa hommat ja että porukat on vähissä kun on sairastapauksia. No okei, ihan ymmärrettävää. Sain sentään S-tilin siellä avattua. Sovimme että menen jatkamaan operaatiota iltapäivällä keskustan Sokokselle. No siellä sitten puoli tuntia jonotettuani mulle sanottiin että ei onnistu, liian pitkä homma. Kuulema S-ryhmään on sulautunut Lähi Tapiola Pankki ja sen takia on vielä tavallista ruuhkaisempaa. Että pitäisi varata aika.. No eipä se auttanut, varasin sitten ajan seuraavalle viikolle ja sittenpä onnistuikin hyvin ja aikaisempaa nopeammin. Ostin pojalle 14kpl S-osuuksia kaikkiin osinkoa maksaviin s-kauppoihin. Maksoi 100€/kpl eli yhteensä 1400€. Oli tuota varten saanut säästääkin hetken näillä nykyisillä tuloilla.

Tässä lista S-kaupoista jotka maksavat korkoa:

  • Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa



  • Osuuskauppa KPO



  • Pohjois-Karjalan Osuuskauppa



  • Etelä-Karjalan Osuuskauppa



  • Suur-Seudun Osuuskauppa SSO



  • Helsingin Osuuskauppa Elanto



  • Osuuskauppa Suur-Savo



  • Turun Osuuskauppa



  • Varuboden-Osla



  • Pirkanmaan Osuuskauppa



  • Osuuskauppa Keskimaa



  • Satakunnan Osuuskauppa



  • Osuuskauppa Hämeenmaa



  • Kymen Seudun Osuuskauppa

Mikäli ko. kaupat pitävät korot ennallaan, tulisi keväällä 2016 korkoa näille yhteensä 142€. Nykyisin nuo eivät ilmeisesti ole enää täysin verovapaita vaan 3/4 on edelleen verovapaata ja lopuista maksetaan pääomatuloveroa. Nopeasti laskettuna meniskö sitä veroa sitten 10,65€. Eli käteen jäisi 131,35€. Näitä osuuksia meidän nelihenkisessä perheessä on nyt kaikilla neljällä joten kevään mittaan pitäisi näistä tulla tuottoa 525,40€. Tuo on jo ihan kiva summa. Onhan noissa tosin kiinnikin 5600€ vaikka ihan noin paljon ei olekaan maksettu johtuen esim. juuri tapahtuneesta Helsingin Osuuskaupan "korotuksesta". Eli aikaisemmin osuus maksoi 35€ ja sen arvo nousi sataan euroon. Tällä viikolla tuosta viimeisimmästä jouduin jo tosin maksamaan sen 100€.

Meidän perheeseen tuskin lisää porukkaa tulee joten meidän osalta tämä S-osuuksien haaliminen olisi sitten tässä. Eli antaapa noiden rahojen sitten makoilla tuolla ja odotellaan vain aina tuota kevään kotiutusta. Mikäli tuotot pysyvät ennallaan niin parissakymmenessä vuodessa tuolta tippuisi yli 10 000€ meidän perheelle.
  





22 heinäkuuta 2015

Kitupiikki opintovapaalla

Pitäisi taas vaihtaa blogin nimeä.. Vuorotteluvapaahan on ollut jo jonkun aikaa historiaa ja nyt syksyllä alkaa vuorostaan opintovapaa. Olen normaalisti töissä (4pv/viikossa) elo ja syyskuun ja sitten lokakuun alusta jään opintovapaalle, sitä sitten jatkuukin ensi kesään (2016) asti. Meidän toisen lapsen laskettu aika on syyskuussa. Ajatus ottaa opinnot kevyesti ja pyrkiä olemaan enempi kotona. Yksi päivä viikossa menee opinnoissa, olen sopinut lisäksi että teen töitä maximimäärän mitä voi että vielä saa koulutusrahaston tuen, eli toinen päivä viikosta menee sitten ihan töissä. Eli kaksi päivää viikosta varattu ja loput viisi sitten on aikaa olla kotona lasten ja vaimon kanssa.

Koulutusrahaston sivuilta onneksi bongasin että palkkatulokautta josta opintoraha lasketaan, voi siirtää taaemmas tietyistä syistä. Itse sain lyhennetyn työajan ( 4pv/ viikossa jota nyt teen lapsen hoidon takia) sekä vuorotteluvapaan ajalta siirrettyä taaemmas eli palkkatulot katsottiin sieltä milloin viimeksi olen tehnyt 5pv/viikossa eli vuonna 2013. Tällöin mun tulot oli 2850€/kk. Siinä oli vielä jotain muuta lisää, ehkä muutama sunnuntailisä tai joku eli palkka josta korvaus laskettiin oli vähän yli 2900€. Tän hetkinen palkka (4pv/viikko) työajasta on 2300€/kk eli tuo oli hyvä nosto mitä sain tehtyä. Aikuiskoulutusrahaa saan 1600€/kk -20% vero = 1280€ ja palkkaa saan n. 200€/kk käteen lisäksi eli tuolta ajalta mulle jäisi n. 1500€/kk käyttöön. Tällä hetkellä 2300€:n bruttopalkasta jää 200€ enemmän eli 1700€. Ei kovin iso ero.

Täytyy näitä nyt hyödyntää kun ei sitä tiedä milloin vuorotteluvapaat ja muut lopetetaan vaikka kokonaankin. Seuraava hyvä vaihe voisi perheen kannalta olla kun lapset aloittavat koulun, jos vuorotteluvapaamahdollisuus on silloin olemassa niin se varmaan tulee käytettyä.

Vaimo on ahkerasti jaksanut (melkein) viimeisillään tehdä vielä töitä. (Haluaa siis itse tehdä). Sen johdosta on saatu asuntolainaakin lyhenneltyä kivasti, nyt summa näyttää 80 800€ vaikka kesällä on paljon ollut ylimääräistä menoakin. Tuli lapsille rakennettua pihan perälle leikkimökkikin. Toukokuussa aloitin ja oikeastaan eilen sain valmiiksi, huh mikä urakka. Ja meni siihen rahaakin ihan jonkun verran vaikka paljon lautaa ja muuta sain ilmaiseksi. Vaimo on tehnyt töitä sen verran ahkerasti että hän sai lisäksi ostettua äidilleen palan uudesta yksiöstä kun hän on muuttamassa Pohjois-Suomesta PK-seudulle. Taisivat tehdä niin että kaksi lapsista ostivat molemmat 10% ja äidille jäi loput 80% maksettavaa. Täälläpäin kun asunnot näyttävät pohjoisen hintoihin verrattuna kovin kalliilta, muuten hän ei ehkä olisi raaskinut ostaa uutta asuntoa vaan olisi ostanut vanhan remonttia kaipaavan ja vielä kovalla yhtiövastikkeella olevan. Tuossa minkä nyt ostivat on vastike 111€ mikä on tosi hyvä pienituloiselle eläkeläiselle (pian). Onhan se sitten ihan kiva joskus kun muistaakin että ainiin tulipa tämmöinenkin ostettua niin saanee siitä jonkun potin rahaa sitten takaisin joskus.

Tulipa vähän sekavia kuulumisia, nykyisin on jaksanut tai kerennyt vähän harvemman kirjoittelemaan niin tulee sitten kerralla tähän näköjään vähän enemmän tekstiä.

11 heinäkuuta 2015

Lapselle säästäminen

Lapsilisän verran on tähän mennessä säästetty meidän lapsen rahoiksi (rahastoon). Tarkoitus on toimia samoin syksyllä syntyvän toisen lapsen kohdalla. Olen yrittänyt vaimolle saada myytyä ajatusta että laitettaisiin lapselle tuplasti enemmän. Kun siis n. 111€/kk saa kumpikin antaa (vaikka) lapselleen verovapaasti kuukaudessa . Tällä hetkellä siis 100€/kk menee ensimmäisen lapsen nimissä olevaan rahastoon ja syksyllä sama kuvio toisen kanssa.

Olen jo monta vuotta mietiskellyt sijoitusasuntoa. Järkevää kohdetta sipivasta paikasta ei ole osunut kohdalla. Jos muuten numerot saisi mätsäämään niin paikka on ollut mulle vieras ja se vähän pelottaa. Ideaali olisi että ihan ilman että omaa rahaa laittaa niin asunto maksaisi itsensä takaisin alle 20 vuodessa. Jossain, vaikkapa Forssassa tämä voisi onnistua mutta kun en tunne paikkaa ollenkaan niin homma on jäänyt siihen.

Nyt keksin uuden idean. Eli että ostaisin asunnon lapsen nimiin. Se on kuulema teoriassa mahdollista. Asunto voisi olla esim 49/49 -suhteessa lapsiemme nimissä ja loput meillä vanhemmilla. Nettiä selatessani en löytänyt oikein sopivaa esimerkkikeissiä. Ei vissiin kovin yleistä siis. Otin lähimpään maistraattiin yhteyttä ja kysyin miten menetellä. Hurja paperisota on tiedossa jos tuohon lähtee ja sitten vasta saa jonkun päätösen että suostuvatko ylipäätään. Meinasin että laina olis lasten nimissä ja sitä lyhennettäisiin vuokratuotoilla. Pääidea tässä tietty että varat kertyvät suoraan lapselle eikä tartte maksaa veroja siinä vaiheessa kun asunto olisi periytymässä lapsille.
Mikäli perintövero on entisellään (tuskin on) joskus 50 vuoden päästä niin vero olisi (100 000€:n asunnosta) arviolta 9500 - 17 000. Onhan toi ihan jo rahaa. Ja isompi juttuhan tässä tietty on että on se sijoitusasunto joka sitä pääomaa kerryttää. Täytyy nyt miettiä että haluaako tähän lähteä. Haluaisin mahdollisen sijoitusasunnon lisäksi pitää nykyiset rahastokuukausisäästämiset ennallaan.

Ois kiva kuulla mikäli jollakulla on kokemuksia asunnon ostamisesta alaikäiselle. Muutenkin saa kommentoida onko ideassa järkeä vai täytyykö miettiä jotain uutta.

26 huhtikuuta 2015

Yhtiövastikkeesta

Heippa. Tähän aikaan vuodesta on ruuhkaa taloyhtiöissä. Yhtiökokouksia kun pukkaa. Meilläkin pidettiin tuossa pari viikkoa sitten kokous. Keskustelua oli mm. siitä miten paljon taloyhtiön tilillä kannattaa olla varakassaa, onneksi loppujen lopuksi oltiin samaa mieltä että 1000 - 2000€:n kassa riittää neljän asunnon rivarissa. Rahaa kun kassaan oli kertynyt tässä muutaman vuoden mittaan. Siksi sovimme että jätämme parin kuukauden osalta yhtiövastikkeet keräämättä, näin kassaa saadaan paremmin sopivaksi tuohon haarukkaan. Yhtiövastikkeen määrää myös säädimme hieman pienemmäksi. Ennen se oli 245€/kk, syksystä eteenpäin sitten 220€/kk. Hyvä näin. Minusta on kivaa ja järkevää että vastikkeella ei kerrytetä turhan paljon rahoja taloyhtiön tilille. Muuten käy helposti että niitä rahoja käytetään johonkin turhaan (kun sitä nyt on kerta kertynyt). Uudessa talossa kun ei pitäisi mitään varsinaisia remppoja edes olla tulossa kovin pian. Toi parin kuukauden vastikkeeton kausi on ihan kiva, se on siis n. 500€:n potti mitä pitää siis itse maksaa vähemmän tässä touko-kesäkuussa.


Ensviikolla lähetään käymään Italiassa, saa sinne sitten vaikka tuosta vähän matkakassaa. Nyt sauna odottaa, täytyy lähteä sinne.

14 huhtikuuta 2015

Uusi auto

Tai uusi ja uusi. Käytetty siis.
Eipä ole aikoihin tänne tullut kirjoiteltua. On ollut kaikenlaista kiirettä.
Meidän vanha 5 vuotta (meidän käytössä) palvellut auto täytti 15 vuotta ja alkoi olla jo sen verran raihnainen etten enää viitsinyt jarruremonttiin lähteä. Korjattavaa olisi varmasti kaikkinensa ollut parin tonnin luokkaa jos katsastuksesta olisi halunnut läpi päästä. Niin ja molemmat rengassarjat oli kyllä jo ihan tiensä päässä. Joka tapauksessa päädyimme siihen että hieman tuoreempi auto täytyy saada. Autoahan tarvitsemme vaimon keikkatöihin takia. Tavaraa tarvitsee siis kuskailla ja se on järkevintä omalla autolla. Kieltämättä oma auto on välillä muutenkin kiva jos jossain haluaa pyörähtää. Vaikkapa kesälomareissulla Suomessa.

Ostimme 11 vuotta vanhan ison farmarin, mittarissa on 157 tkm. Kivahan tuolla on ajella. Yritin kovasti haarukoida järkevää hintaluokkaa auton suhteen. Tällä kertaa ei päädytty ranskalaiseen (lue: halpaan) autoon vaan pykälää arvokkaampaan merkkiin. Ei tämä mikään mersu silti ole. Auton hintapyynti oli 5000€ ja tinkaamalla auto olisi irronnut 4700€:lla. Kun annoin vanhan auton vaihdossa niin lopulta köyhdyimme 4000€ auton vaihdon takia. Tavoite olisi 4-5 vuotta pärjäillä tällä autolla. Mikäli kohtuuvähillä remonteilla tuo aika selvitään niin voipi olla tyytyväinen.

Kallista tuo autoilu joka tapauksessa on. Täytyypä muuten muistaessa hoitaa auton vakuutusjuttua..