Näytetään tekstit, joissa on tunniste käteen jäävä osuus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste käteen jäävä osuus. Näytä kaikki tekstit

13 helmikuuta 2014

Isyysvapaa syksyllä

Tänään tuli Kelalta postia että mulle on myönnetty elo-syyskuulle isyysvapaa. Saan kuussa n. 2000€ miinus veroprosentti (joka on tänä vuonna pieni). Huh, tuntuupa hurjalta summalta! Viikko vielä seuraavaan "palkkapäivään" jolloin saan n. 900€. Elo-syyskuussa saan sitten tuplasti enemmän, jee!
Täytynee sitten vaihtaa blogin nimi Kitupiikiksi kun en enää ole vuorotteluvapaalla oleva Kitupiikki. Syksyllä sitten pitäis jäädä kyllä hyvin rahaa johonkin kivaan, kuten lainanmaksuun. No tosin tuo on vain lyhyt aika tuo pari kuukautta, katsotaan miten sitten loppusyksy tai enemmänkin ensvuosi..

Tuhannen euron kuukausituloilla kyllä pysyy hengissä kun on vaimo joka hoitaa omaa osuuttaan ahkerasti. Ja tosi ahkerasti hoitaakin. Mutta kieltämättä onhan se kiva joskus saada hieman enemmänkin rahaa käteen. Nytkin tuntuu kyllä epäreilulta kun olen vain kotona tekemättä mitään ja mulle tulee se melkein tonni kuussa tilille joka kuukausi. Saati sitten syksyllä.. No mutta täytyy nyt nauttia kun kerrankin saa jotain "ilmaista". En ole aikaisemmin saanut mitään tämmöistä vastikkeetonta rahaa kuten työttömyysrahaa, johtuen siitä että mulla on ollut jonkunlainen yritys sivussa pystyssä vaikka töitä olis ollut vähemmänkin. ja opintorahatkin jouduin maksamaan takas kun menin opintojen jälkeen tyhmänä heti töihin.

Syksyä odotellessa. Nyt viikko seuraavaan tilipäivään ja tilillä ehkä jotain parikymppiä. =)
Täytyy sanoa että vaimo käy kaupassa jos ruoka loppuu.



20 tammikuuta 2014

Vähemmän töitä, enemmän rahaa

Laskeskelin että kun syksyllä pitäisi jatkaa työntekoa että mitä jos tekisikin asioita vähintään vähän erilailla.. Kokopäiväisestä työstä palkkani oli 2750€/kk josta käteen jäi noin 2000€/kk. Jos tekisin puolikasta päivää, veroprosentti tippuisi tosi alas ja suhteessa käteen jäisi huomattavasti isompi prosentti bruttopalkasta. Silti summa (1200€/kk) puolipäiväisestä työstä on hiukkasen pieni jotta sillä tulisi kivasti toimeen. Välimuotojakin tietty on. Jos tekisin nelipäiväistä viikkoa, käteen jäisi parin tonnin sijaan n. 1750€/kk. Viidennen päivän poistiputtamisessa verohyöty on suurin. Nämä laskelmat on summittaisia mutta antavat suuntaa ihan tarpeeksi. Nettosumma viidennestä työviikon päivästä on siis 2000€ -1750€ = 250€ / 4 = 62,50€/päivä. Rahaa se on sekin mutta ei mitenkään hirmuisesti.

Voisin olla helposti sen yhden päivän viikossa kotona lapsen kanssa. Tai mitä jos edes sen yhden päivän viikossa käyttäisin yrittäjänä johonkin muuhun? Neljän päivän yrittäjä-hommista pitäisi pystyä laskuttamaan niin että käteen jäisi enemmän kuin 250€ jotta pääsisi voitolle. Ei kuulosta mahdottomalta tavoitteelta. Katsotaan sitten syksyllä mikä on tilanne mutta ainakin yhden päivän "tiputtaminen" kokopäivätyöstä houkuttelisi. Jos rohkeutta riittäisi, niin mikäli työnantajalle myös sopisi, voisihan sitä päiviä jättää enemmänkin pois. No.. ainakin se yksi..