Joku kyseli blogikommenteissa että mitä ne pienet menot mun (tai meidän) tapauksessa tarkoittaa. Tässä nyt ainakin joitakin lukuja niistä menoista. Ja vähän tuloistakin.
Kuukausittaiset vakiomenot:
-Yhtiövastike 245€
-Vesi 25€ (viimeisen vuoden keskiarvo. maksetaan 36€/kk josta sitten aina tulee hieman palautuksia)
-Sähkö 25€ (vaihdettiin toimittajaa keväällä halvempaan. tämä on arvio sen pohjalta)
-Auton liikenevakuutus 43€ (30%:n bonuksella)
-Asunnon vakuutus 8€ (superkorkeat omavastuut)
-Matkavakuutus 10€ (toistaiseksi voimassaoleva, kolmelle hengelle)
-Kuntosalit 65€ (minä 20€, vaimo 45€)
-Ruoka n. 420€ (suurin osa tehdään itse, paljon luomua)
-Bensa 150€ (tää on melko hatusta heitetty, tästä en ole niin varma paljon oikeasti menee)
-Julkiset liikennevälineet 50€
-Kummilapset 65€ (2 kummilasta + yhden järjestön muu tuki)
-Puhelimet 50€ (2kpl)
-Asuntolainan korko 90€ (Marginaali 1,1% + 3kk euribor)
-Netti 25€
-Lääkkeet 10€
Yhteensä: 1281€ /kk
Näiden vakiomenojen lisäksi varmasti useampi satanen menee kuussa kaikenlaiseen muuhun. Elokuvissakäyntiä ja tiesmitä uusien huonekalujen ostelua, auton remppaa jne.
Ja niin onhan sitä asuntolainaakin on sitten tullut maksettua siihen tahtiin kun sitä rahaa on ollut. On maksettu lyhennyksiä etukäteen joten meillä on tavallaan lyhennysvapaata muutaman vuoden verran joten voidaan itse päättää minkä verran halutaan missäkin kuussa lyhentää.
Tulot: (nettosummia)
-Mun palkka 1720€ (Netto jotain tätä luokkaa, nelipäiväistä viikkoa teen)
-Varaston vuokra 63€ (ollaan vuokrattu meidän pihavarasto jotta saa hieman lisätuloa)
-S-ryhmän osuudet 35€ (käteen jäävä osuus 3:n hengen osuuksista)
-Lapsilisä 96€ (tämä juuri pieneni tuossa vuodenvaihteessa)
-Metsäliiton korko 42€ (vaimolla perintönä saatuja osakkeita n. 13 500€:n arvosta)
-Tukilapsen korvaus 57€ (kaupungin kulukorvaus + palkkio tukilapsitoiminnasta)
-Kotihoidon tuki n. 450€ (tämä kaupunkikohtaisen lisän kanssa, lapsi täyttää juuri 1,5v joten summa pienenee melko paljon, oisko jatkossa ehkä 300€ käteenjäävä osuus. Syksyllä pompannee takas tähän summaan toisen lapsen myötä)
Yhteensä: 2463€
Tuossa vakiotulot ja sen lisäksi vaimo on yrittäjä jonka tulot vaihtelee paljon. Kyllä meillä voisi helposti mennä 500€/kk kaikenlaiseen ylimääräiseen menopuolella siis. Jos lasketaan että menoja on nuo vakiomenot (jotka listattu yllä) sekä n. 500€ extramenoja niin saadaan 1800€:n menot.
Asuntolainaa on lyhennetty viimeisen kahden vuoden aikana 60 000€ eli 2500€/kk. Vaimon tuloja en nyt tässä edes tarkkaan tiedä mutta tän summittaisen laskelman perusteella jos käteen jäävät tulot olisi keskimäärin 1837€/kk niin yhtälö toimii. Veikkaan että ne on enemmänkin mutta ne me on varmaan tuhlailtu sitten ulkomaanreissuihin ja muihin. Ja ne isommat tulot on myös kompensoinut mun vuorotteluvapaan aikaisia pienempiä tuloja.
Oliko meillä nyt siis edes pienet menot? Saa vapaasti kommentoida. Onhan sitä rahaa tullut "turhuuksiinkin" tuhlailtua. Mutta eipä tuo niin väliksi kun rahaa on tarpeeksi jäänyt kuitenkin lainanmaksuunkin. Ja ehkä jatkossa osakekuviohin sitten myös enemmän. Menot vois toki helpolla olla pienemmätkin mutta toi lista on aika tarkkaan käyty läpi ja priorisoitu että suurinpiirtein noin niitä rahoja halutaan käyttää.