14 huhtikuuta 2015

Uusi auto

Tai uusi ja uusi. Käytetty siis.
Eipä ole aikoihin tänne tullut kirjoiteltua. On ollut kaikenlaista kiirettä.
Meidän vanha 5 vuotta (meidän käytössä) palvellut auto täytti 15 vuotta ja alkoi olla jo sen verran raihnainen etten enää viitsinyt jarruremonttiin lähteä. Korjattavaa olisi varmasti kaikkinensa ollut parin tonnin luokkaa jos katsastuksesta olisi halunnut läpi päästä. Niin ja molemmat rengassarjat oli kyllä jo ihan tiensä päässä. Joka tapauksessa päädyimme siihen että hieman tuoreempi auto täytyy saada. Autoahan tarvitsemme vaimon keikkatöihin takia. Tavaraa tarvitsee siis kuskailla ja se on järkevintä omalla autolla. Kieltämättä oma auto on välillä muutenkin kiva jos jossain haluaa pyörähtää. Vaikkapa kesälomareissulla Suomessa.

Ostimme 11 vuotta vanhan ison farmarin, mittarissa on 157 tkm. Kivahan tuolla on ajella. Yritin kovasti haarukoida järkevää hintaluokkaa auton suhteen. Tällä kertaa ei päädytty ranskalaiseen (lue: halpaan) autoon vaan pykälää arvokkaampaan merkkiin. Ei tämä mikään mersu silti ole. Auton hintapyynti oli 5000€ ja tinkaamalla auto olisi irronnut 4700€:lla. Kun annoin vanhan auton vaihdossa niin lopulta köyhdyimme 4000€ auton vaihdon takia. Tavoite olisi 4-5 vuotta pärjäillä tällä autolla. Mikäli kohtuuvähillä remonteilla tuo aika selvitään niin voipi olla tyytyväinen.

Kallista tuo autoilu joka tapauksessa on. Täytyypä muuten muistaessa hoitaa auton vakuutusjuttua..

9 kommenttia:

  1. Onhan tuo autoilu ihan hävyttömän kallista, ite saanu sen kokea tässä viime syksyn jälkeen kun on menoja tullut seurattua tarkemmin, muutaman jutunkin oon asiasta kirjottanu. Kaikkine vakuutuksineen, polttoaineineen, varaosineen ja tarpeineen autoon saa palamaan helposti sen 300€/kk. Itselle ainut laiha lohtu on taito korjata suurin osa vioista itse ja paikka jossa remontteja tehdä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä en ole edes niin laskenut auton kuluja mutta paljonhan siihen menee. lähemmäs 100€/kk saa kyllä laskea ihan jo arvon alenemistakin ja muut vakuutukset, bensat, korjaukset ja muut vielä päälle.

      Poista
  2. Jos käytetyn auton ostoperusteena ovat halvat autoilun kokonaiskustannukset, niin silloin tulisi valita sellainen automerkki, jota on ko. vuonna myyty paljon suomessa (vanhat rekisteröintitilastot saanee kaivettua jostain, tai voi katsoa löytyykö romuttamojen sivuilta helposti osia ko. automalliin). Tällöin käytettyjä varaosia on helposti saatavilla.

    Korimalliltaan korkeita (ts. citymaastureita ja tila-autoja) kannattaa välttää ja suosia ilmanvastukseltaan, (ts. polttoaineen kulutukseltaan) matalampia, siis aerodynaamisesti muotoiltuja korimalleja.

    Käsittääkseni Saab on automerkkinä laatuunsa nähden aliarvostettu auto, jonka vuoksi "eniten laatuautoa eurolla" -valintakriteerillä valinta on Saab ?

    Kestävyydeltään Volvo 850 on kuulemma paras, kuulin tämän autonasentajalta (jossa sekä isä, että poika olivat ammatiltaan autonasentajia) ja heillä luonnollisesti oli omassa käytössään Volvo 850 mallit. Uudempia Volvoja kannattaa heidän mielestään välttää, eivät ole enää niin kestäviä.

    Ilmastoinnin huolto tuottaa kustannuksia, mutta tilastojen mukaan ilmastoiduille autoille tapahtuu vähemmän onnettomuuksia ? Kuumuudesta puolipökertynyt kuski on riski liikenteessä, näkisin ilmastoinnin maksamisen arvoisena lisävarusteena, varsinkin jos perheessä on lapsia.

    Kylmäaineen lisäys pitäisi onnistua tee-se-itse -henkilöltä, keskieurooppalaisesta verkkokaupasta voi tilata tee-se-itse -henkilöille sopivia pieniä täyttöpulloja, EU lainsäädännön muuttumisen vuoksi näiden käyttö suomessakin pitäisi olla nyt sallittua ?

    Jos sinnittelee kesähelteiden kuumuudessa vanhalla ilmastoimattomalla (toimimattomalla = huoltamattomalla ilmastoinnilla varustetulla) autolla, saattaa siihen lopulta tuskastua (varsinkin jos/kun autoon on päässyt kertymään muutakin korjaamista odottavaa vikaa), jolloin tulee hankittua "kerralla varmasti hyvä", siis uusi auto, jossa on luotettavasti toimiva ilmastointi.

    On tietenkin taloudellisempaa hankkia riittävän hyvin varusteltu auto käytettynä, riittämättömillä varusteilla hankittu auto on huono kauppa, jos autoon on tyytymätön ilmastoinnin puuttumisen vuoksi.

    Tietysti vuotuinen ajokilometrimäärä vaikuttaa käytetyn auton kannattavuuteen, suurilla ajokilometrimäärillä uuden/uudehkon auton arvon laskemisen vaikutus on kokonaiskuluissa suht. vähäinen. Jos autolla ajetaan paljon, niin silloin siltä yleensä vaaditaan korkeaa luotettavuutta, josta halutaan myös maksaa.

    Jos kesärenkaat joutuu uusimaan ensi kesänä, tulisi uudet renkaat hankkia varastoon jo tänä kesänä ja säilyttää niitä talven yli, jolloin kumiseos ehtii hiukan kovettua, jolloin renkaiden kestoikä kasvaa (kesärenkaissahan vaarana on aina liiallisen kulumisen aiheuttama vesiliirron vaara, eikä kovasta kumiseoksesta johtuva runsas kulutuspinnan määrä). Talvirenkaissa asia on päinvastoin, niissä renkaiden kumiseoksen tulisi olla mahdollisimman pehmeää hyvää pitoa tavoiteltaessa.

    Tee-se-itse -kesärenkaiden valmistaminen talvirenkaista nastoja nyppimällä ei taida kannattaa, koska talvirenkaissa on suurempi vierintävastus, jolloin lisääntyvä polttoaineen kulutus syö renkaissa säästetyn hyödyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo ilmastointi on kyllä järkevä investointi. En tosin ole kuullut kenenkään itse täyttävän ilmastointilaitetta. Ymmärtääkseni sieltä pitää ensin imeä ne vanhat mönjät pois ja sitten vasta uutta tilalle. Näin se ainakin on tehty silloin kun minä olen vaihdattamassa käynyt. Jos joku tosin vinkkaa miten tuo oikein tehdään jos sen kerta itse pystyy tekemään niin tokihan kokeilen. vinkkejä kehiin vaan.

      Enpä ole milloinkaan tullut ottaneeksi huomioon tuota rengasasiaa että pitäisi ostaa ennakkoon ja näin kestoikä kasvaisi. Tosin enpä ikinä ole vielä uutta rengasparia ostanutkaan autoihini. Mutta kai sekin vielä joskus on edessä.

      Seuraavaa autoa (joskus 4:n vuoden) päästä ostaessa ajattelin kokeilla taktiikkaa että ostaisi jonkun hieman uudemman, paljon ajetun. Esim. Taxin. Luulisi että niitä olisi huollettu hyvin. Tietty vielä parempi joku myyntitykin auto jolla on ajettu muutamassa vuodessa paljon pitkää matkaa ja mittarissa on vaikka se parisataatuhatta mutta autolla ei olis ikää kuin jotain 3-4 vuotta. Tämmöstä vähän mietin. Että olisko tämmösellä vähän ajavalle järkevä ostos..

      Poista
  3. Bosch yms. erityisen kalliita ns. merkkituote pyyhkimen sulkia ei kannata ostaa, vaan kerää talteen vanhoja loppuun kuluneita sulkia, ja vaihtaa niihin Tokmannista metritavarana hankitun uuden kumisulan, ja säilyttää sitten tavarakontissa tai muuten helposti saatavilla näitä itse valmistettuja uusiosulkia. Kun alkaa pyyhkiä huonosti, ei tarvitse ryhtyä ähräämään kumien vaihdon kanssa, koska varastossa löytyy heti käyttövalmis vaihtosulka. Vaihtokumin kiinnityksessä on oltava erittäin huolellinen, sitä ei saa tehdä kiireessä ja/tai hutiloiden, koska muuten vaihtokumi voi irrota ajon aikana, jonka jälkeen sulan rungossa oleva metalli koskettaa tuulilasiin ja piirtää siihen kaaren.

    Romuttamolta haalittaessa (muun käytetyn varaosan kaupanteon yhteydessä) käytetyt sulat ovat liki ilmaisia, tuurilla saattaa saada jopa paremmat kuin omassa autossa paikoillaan olevat (tällöin sulat ovat tod.näk. peräisin kolaroidusta, eikä ns. loppuun ajetusta autosta).

    Uusia sulkia hankittaessa kannatta katsoa, että niihin on mahdollista vaihtaa Tokmannin vaihtokumiosa. Kaikissa malleissa tätä mahdollisuutta ei ole. Uutta/uusio sulkaa kannattaa vaihtaa tiheämmin kuskin puolelle, ja siirtää kuskin puolelta hieman kulunut sulka apukuskin puolelle, tällöin kuskilla on aina paras mahdollinen näkyvyys. Jos ajaa enimmäkseen yksin, niin silloin apukuskin puolelta hieman huonommin pyyhityn tuulilasin ei pitäisi haitata ketään. Tämä on varmasti parempi järjestely, kuin se tavanomainen oletusarvo, jolloin sekä kuskin että apukuskin puolella pyyhkii hiukan huonosti, ennen kuin sulkien vaihtotarpeeseen lopulta havahdutaan.

    Väitetään että juuri renkaiden paistouunista tulleet uudet kesärenkaat saattavat kulua lähes loppuun jo yhdellä pitkällä kesälomareissulla, jos osuu kuumat kelit ja ajonopeus on suuri ?

    Öljyn vaihdon yhteydessä ei pidä sortua maksamaan "mainoslisää" paljon mainostetuista ja tunnetuista merkkiöljyistä, vähemmän mainostetut ja halvemmat, mutta silti kaikki tarvittavat standardit täyttävät öljyt voitelevat yhtä hyvin.

    VastaaPoista
  4. "Vanha Kehno" kirjoitti: "Onhan tuo autoilu ihan hävyttömän kallista ... Kaikkine vakuutuksineen"

    Ainakin OP-Pohjola tarjoaa ilmaisuuusharrastajille sopivaa ilmaista (pakollista) liikennevakuutusta. En siis tarkoita ilmaista ns. kaskovakuutusta (jollaisia on ollut jo aikaisemminkin saatavilla), vaan nimenomaan sitä lainsäädännön pakottamaa vakuutusta, jonka ottamista autoilevat ilmaisuusharrastajat eivät pysty mitenkään välttämään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi, kiitos pitkästä kommentista. Pahoittelut että en aikaisemmin saanut aikaiseksi vastata. Tarjoat kyllä semmosia vinkkejä mitä ei ainakaan itse ole vielä tullut testattua.. Täytyy pistää korvan taakse.
      Mites tuommoisen ilmaisen vakuutuksen sitten saa? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Kerrotko tuosta lisää?

      Poista
  5. Taloussuhdanne tarjoaa seuraavan vuoden-parin sisään autoileville ilmaisuusharrastajille mahdollisuuden yhteen tai useampaan ilmaiseen öljynvaihtoon ns. "alpha strategiaa" noudattamalla:

    "RAAKA-AINEET: Öljy hinta pisimmässä laskuputkessa lähes 30 vuoteen"(http://www.kauppalehti.fi/uutiset/raaka-aineet-oljy-hinta-pisimmassa-laskuputkessa-lahes-30-vuoteen/dLbHkBUb)

    "Motor oil is another auto product that you should consider storing. Again, the oil companies claim that
    the detergent oils have a shelf life of about two years. Non-detergent oils, such as Quaker State, and
    Pennzoil have indefinite shelf lives. If you drive 15,000 miles per year per car, you should use about ten to
    fifteen quarts per year per car. A two-year supply of detergent oil would therefore be about thirty quarts,
    while if you use non-detergent, you could stockpile up to 200 quarts per car. You can save some money by
    buying the oil in gallon containers."
    (https://zombieprepdotnet.files.wordpress.com/2012/01/book2-preface.pdf)

    Toki "ilmainen moottoriöljy+ilmainen vaihtotyö" onnistuu jo nyt, jos ostaa esim. 5kpl 5l öljykanisteria esim. Tokmannista 20% alennuksella, jolloin toteutuu yksi ilmainen öljynvaihto autoon.

    Koska raakaöljyn hinnanlasku on ollut niin nopeaa viime aikoina, niin uskon ettei hinnanlasku näy vielä juurikaan kauppojen vanhaa varastoa olevien moottoriöljyjen hinnoissa.

    Laitoin rastin blogikommentin "Ilmoita" -ruutuun, joten jos joku löytää edullisen (Tokmannia paremman) ostopaikan hyvin säilyttämistä kestäville moottoriöljyille, niin lukisin ostopaikkavinkin mielelläni, kiitos!

    Jos ilmaisuusharrastajat organisoituisivat (esim. "Suomen ilmaisuusharrastajat ry" tms.), niin tällöin yhdistys voisi ostaa 200l tynnyrin laadukasta moottoriöljyä ja valuttaa sen sitten tynnyriin liitetyn hanan kautta jäsenistönsä omiin astioihin. Luulisin tällöin moottoriöljyn hinnan asettuvan jotain -50% tokmannin normaalihintaan nähden ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika extreme sun ehdotus. Toki mäkin suosin isoissa könteissä ostamista jos sillein saa alennusta. Mutta eipä ole vielä tullut mieleen ostaa öljyä 200 litran tynnirissä.. Olis siinä hieman organisoimista mutta muuten kyllä hyvä idea.
      Mulla ei itsellä todellakaan aika riitä siihen että ihan tuon tasoisiin säästöoperaatioihin lähtisin. Täytyy vähän miettiä sitäkin paljonko menee aikaa ja jos saman ajan käyttäisi johonkin muuhun niin luultavasti tienaisin paremmin. Jos esim. miettii tuota jättiöljytynnyrin ostamista tms.

      Mutta ainakin tommonen osta 5, saat yhden ilmaiseksi niin tuolle sanon kyllä kiitos.

      Poista